Nieuwsoverzicht
06 juli 2021 Publicatie resultaten pilot casemanagement bij medische incidenten
Fonds Slachtofferhulp heeft deze week de resultaten van een tweejarige pilot casemanagement medische incidenten gepubliceerd. D Lees verder »
27 januari 2021 Advocaat gezondheidsrecht Oswald Nunes: ‘Als een arts gewoon sorry zegt na een fout, is al veel ellende te voorkomen’
Advocaat Oswald Nunes heeft gedurende zijn loopbaan honderden zorgverleners bijgestaan die zich bij de (tucht)rechter na een klach Lees verder »
16 oktober 2020 Filmpje ‘Goed opgelost’ over o.a. de rol van de klachtenfunctionaris
Bestuurslid Madelon Hengeveld vertelt in een filmpje ‘Goed opgelost’ van Moondocs over de rol van de klachtenfunctionaris. Go Lees verder »
30 september 2020 ‘Stichting Openheid Na Incidenten’ opgericht
Op 17 september 2020 werd de Stichting ‘openheid na incidenten’ in het leven geroepen. Dit is een initiatief van twee commun Lees verder »
02 augustus 2020 Overzicht claims binnen de huisartsenzorg
De zorg in Nederland is van hoge kwaliteit. Toch gaat er weleens wat mis. De kans dat u als zorgverlener minstens één keer wordt Lees verder »
16 september 2019 Medische claims naar recordhoogte
Het aantal medische claims neemt toe en de hoogte ervan is vorig jaar sterk gestegen. Verzekeraar MediRisk meldt dat het gemiddeld Lees verder »
25 juni 2019 Volkskrantartikel over het belang van openheid na een medische misser
Volkskrant: ‘Verdwaald in een woud van kil papierwerk en procedures’ In de Volkskrant verscheen een uitgebreid achtergrondart Lees verder »
07 maart 2019 Johan Legemaate sluit aan bij schrijfgroep GOMA 2.0
De Letselschade Raad werkt aan de herziening en actualisering van de GOMA. De herziening van de GOMA moet leiden tot een gedragsco Lees verder »
07 maart 2019 Onderzoek KU Leuven: “Betere begeleiding zorgverleners vereist na medische missers”
Onderzoek van de KU Leuven laat zien dat een ongewenste gebeurtenis in de zorg niet alleen een enorme impact heeft op de patiën Lees verder »
23 januari 2019 OPEN Netwerkbijeenkomst 22 februari 2019
Op 22 februari gaat de nieuwe cyclus OPEN Netwerkbijeenkomsten van start met het thema ‘Patiëntenperspectief’. Deze eerste Ne Lees verder »
21 januari 2019 Negen verhalen over hoe ontwrichtend een aanvaring met het tuchtrecht kan zijn
Een tandarts, gespecialiseerd in ‘lastige patiënten’, krijgt van een collega een doodsbang jongetje doorgestuurd dat tot dusv Lees verder »
21 januari 2019 Adrienne Cullen (1960-2018), een strijder voor openheid over medische missers
Pas twee jaar nadat Adrienne Cullen naar het ziekenhuis was gegaan, hoorde ze dat ze kanker had. Ernstig ziek ging ze de strijd aa Lees verder »
19 november 2018 Herziene KNMG-handreiking Omgaan met incidenten
Het meemaken van een incident is ingrijpend. De laatste jaren legt wet- en regelgeving, waaronder de Wkkgz, meer nadruk op openhei Lees verder »
08 november 2018 Themabijeenkomst ‘Aansprakelijkheid bij letselschade’ op 15 november 2018
Mr. Corinne Jeekel, letselschadeadvocaat bij Ace Letselschade Advocaten in Zwolle, heeft voor de VKIG inmiddels al drie maal ee Lees verder »
30 oktober 2018 Patiëntenmonitor Veiligheid in de zorg van Patiëntenfederatie Nederland
Feiten, meningen en ervaringen van patiënten Wie in Nederland met zorg te maken krijgt, is doorgaans in goede handen. Maar niet a Lees verder »
05 september 2018 Ziekenhuizen borgen open beleid op verschillende wijzen
Ziekenhuizen verschillen in de manier waarop zij reageren als er ‘iets is misgegaan’. De Gedragscode Openheid na medische inci Lees verder »
04 september 2018 Een adequate reactie op een incident verkleint de impact ervan
Naar adequate reacties in de huisartsenzorg “Wetenschappelijk onderzoek is voor mij vooral interessant, wanneer het concreet bij Lees verder »
04 september 2018 OPEN symposium op vrijdag 30 november
Op 30 november van 12.00 – 17.00 vindt het OPEN symposium plaats. Het symposium zal in het teken staan van just culture, en hoe Lees verder »
13 juni 2018 Slachtoffer medische missers krijgt steun casemanager
Fonds Slachtofferhulp start samen met UMC Utrecht, St Jansdal en het Diakonnessenhuis een proef met casemanagement bij medische in Lees verder »
03 mei 2018 Opzegging zorgovereenkomst is niet eenvoudig
Een zorgovereenkomst mag door een zorgaanbieder alleen worden opgezegd als sprake is van ‘gewichtige redenen’. Hiervan Lees verder »